perjantai 30. marraskuuta 2012

Perjantainen pikakatsaus joulukuuhun


Joulukuussa tapahtuu kaikkea jännää. Paitsi se itse joulu myös esimerkiksi Blogistanian ensimmäinen Kuopus-äänestys parhaista lasten- ja nuortenkirjoista (huomenna!) (tulokset maanantaina!) sekä kirjabloggaajien joulukalenterin luukkujen avaaminen.

Osallistun molempiin. Huomenna, lauantaina, klo 10 tänne on siis ajastettu kolme ehdokastani vuoden parhaiksi lasten- ja nuortenkirjoiksi. Joulukalenteriin osallistun avaamalla sen viidennen luukun ensi viikolla. Saa nähdä, mitä täältä silloin paljastuu! Alla kaikki joulukalenteriin osallistuvat kirjablogit päivittäin:

7. Ilselä
16. Lumiomena
17. Les! Lue!

Kiva nähdä, mitä kollegat ovat kullekin päivälle keksineet! Tai minä - en nimittäin tiedä vielä yhtään. :)


Entä sitten lukeminen? Niin, mitä te aiotte lukea joulukuussa - vai tiedättekö vielä yhtään? Minulla näyttäisi olevan tulossa todella kotimainen kuukausi, jos vain jaksan pitää tavoitteistani kiinni. Suoritin nimittäin syksyyn asti ihailtavan tunnollisesti kahta haastetta: Kuutta kovaa kotimaista ja Joel Haahtelaa. Joka toinen kuukausi luin yhden kirjan molemmilta haastelistoilta syksyyn asti, mutta nyt olen lipsunut. Jos minulla on itsekunnioitusta jäljellä (mikä ei ole sanottua), luen joulukuun aikana näissä kahdessa haasteessa jäljellä olevat teokset. Se tarkoittaa seuraavia kirjoja:

  • Joel Haahtela: Kaksi kertaa kadonnut
  • Joel Haahtela: Tule risteykseen seitsemältä
  • Markus Nummi: Karkkipäivä
  • Riikka Pulkkinen: Totta

Lisäksi haluaisin lukea Blogistanian Finlandiaa varten vielä muutaman kotimaisen uutuuden (olin ajatellut jäävätä itseni kisasta, kun olen julkaissut kirjan tänä vuonna, mutta en nyt jaksakaan - mutta en kuitenkaan aio äänestää itseäni). Kesken on Jarmo Ihalaisen Perheestä ja alastomana juoksemisesta -esikoinen (tähän asti tykkään kovasti!), mutta tuossa akuuttipinossa odottavat vielä seuraavat:

  • Sami Hilvo: Rouva S.
  • Ulla-Lena Lundberg: Jää
  • Markku Pääskynen: Roona saa vastauksen

Saa nähdä, miten näidenkin kanssa käy. Mutta noin niin kuin periaatteessa tavoitteena olisi lukea seitsemän kotimaista romaania kiireisen joulukuun aikana (ja lisäksi tietysti työromaaneja). En siis varmaankaan ehdi oikein muuta, ellen sitten muuta mieltäni ja lue joitakin ihan toisia kirjoja.

Ai niin ja sitten olisi Bo Carpelanin Lehtiä syksyn arkistosta, joka minun piti lukea syksyllä ja jota jo aloitinkin syksyisissä tunnelmissa, mutta se oli arvatkaas niin hienon ja keskittymistä vaativan oloinen, että säästelen sitä nyt niihin hetkiin, joina saan lukea yksin ja rauhassa (ja tänään ehti sitten tulla jo talvikin). Milloinkahan niitä hetkiä tulisi? En tiedä, mutta toivon, että joulukuun aikana saisin tämänkin luettua.

Ja nyt alan valmistaa illallista, joten lopetan tämän lukemisteni pohtimisen. Oikein hyvää viikonloppua sekä alkavaa joulukuuta teille kaikille!

8 kommenttia:

  1. Luettavien kirjojen lista tuntuu olevan loputon! Koko ajan julkaistaan kiroja, jotka haluaisi lukea.. :) Jos kirjoittaisin listani ylös johonkin, kirjoja tulisi varmaan sata.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, Booklover, minulla onkin tuolla välisivuilla oma sivu TBR100-listalle. Eivätkä luettavat kirjat tietenkään siihen lopu. :)

      Poista
  2. Joululomalla tulee luettua ainakin klassikoita, David Copperfield toivottavasti nollaa täysin syksyn opiskelukiireet.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Suvi, lomalla onkin hyvä keskittyä klassikoihin. Minulla vain käy tässä pienten lasten äiti -vaiheessa joskus niin, että ehdin lukea lomalla vähemmän kuin arkena.. Dickensiä olen lukenut toistaiseksi vasta vähän. Enemmän olen "kuluttanut" häntä BBC:n dramatisointien parissa. :)

      Poista
  3. Luettavia kirjoja löytyy koko ajan lisää listalle pantavaksi ja silti luen listani ulkopuolelta jatkuvasti...

    VastaaPoista
  4. Jää on edelleen kesken. Kirjaa ylistetään minulle alati, mutta kun se ei pääse alkuun! Olen jo s. 125, eikä oikein mitään tunnu saavan irti. Teemestarin kirja on vielä tänä vuonna luettava.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirsi, olen kuullut Jäästä samaa muualtakin, eli että alku on hidas tai vaikea.

      Minulla olisi Teemestari hyllyssä, mutta kaikesta kehusta ja menestyksestä huolimatta en saa houkuteltua itseäni lukemaan sitä, sillä oletukseni on, että kirja on suht kaukana mukavuusalueestani. On se silti suunnitelmissa - pitkällä tähtäimellä!

      Poista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...