Kustantaja: Siltala, 2012.
Kansi: Elina Warsta.
Sivuja: 141.
Genre: Historiallinen uusrealismi.
Arvio: 4,25/5.
Lue kustantajan esittely täältä.
"Mataleena silittää sormenpäällään posliinisen keittokulhon pintaa. Se on valkoinen kuin lumi, mutta lämmin. Kauneinta on kuitenkin kulhon vaaleanpunainen ruusu, jonka terälehdet on ympäröity kullalla. Kun sormen siirtää sen yli, tuntee kuinka se on kohollaan aivan kuin se olisi elävä, sykkivä sydän, kukkisi lumen keskellä eikä talvikaan sitä voi voittaa."
On ihan totta, että Aki Ollikaisen esikoisromaani on tavattoman hieno kirja, niin kuin monella taholla on jo todettu. Hienoudet alkavat jo ennen lukukokemusta: kirja on esineenä sopivan karu ja vanhanaikaisen näköinen, ja sen harmaita kansia kiertää puolikas kansipaperi, kuin sinetti, jossa on juuri oikeanlainen talvimaisema koivuineen. Kirjan ja teoksen esittelyt on painettu kauniisiin sisäkansiin varsnaisten liepeiden puuttuessa.
Nälkävuodessa on jännittävää se, kuinka se onnistuu olemaan yhtä aikaa moderni ja vanhanaikainen. Jos ei tietäisi, tämä luultavasti menisi täydestä 1800-luvun lopulla kirjoitettuna pienoisromaanina. Se noudattelee aikakauden realistisen tyylisuuntauksen sääntöjä ja ihanteita, taitaa vähän naturalismiakin olla mukana. Henkilöt, heidän puheensa ja ajatuksensa kuulostavat ainakin nykylukijan korvaan autenttisilta. Mutta en kokenut silti lukevani vain vanhojen suomalaisklassikoiden kopiota tai edes pastissia niistä. Mukaan oli jollakin ilveellä saatu kirjailijan oma, nykyaikainen ääni, eikä vertauksia nykyaikaan voinut olla tekemättä.
Kirja on tavattoman surullinen ja ahdistava. Alku on kauhea ja surullisia asioita tapahtuu pitkin matkaa. Niihin kuitenkin turtuu, tai paremminkin kirjailija ohittaa kuolemat sellaisina kuin ne ehkä lopulta alettiin tuohon aikaan ottaa: jokapäiväisinä, nopeina tapahtumina, joista kuitenkin jokaisesta kaivertuu uusi kolo sydämeen. Kirjailija ei mässäile. Vastapainona köyhemmän kansanosan kurjuudelle seurataan parempiosaisia, heidän mietteitään nälkäkriisin vain jatkuessa ja pahentuessa. Kahtiajako tulee politiikan lisäksi selville myös heidän jokapäiväisessä elämässään.
Lopussa on sentään onnen murenia, mutta epilogi kylmää.
Nälkävuosi ei kaikesta huolimatta noussut minulla lukukokemuksena aivan vuoden kirkkaimpaan kärkeen. Tiedän jauhavani kyllästymiseen asti ennakko-odotuksista, mutta luulen niillä olleen osansa tässäkin. Olin lukenut muutaman ylistävän blogiarvion, joiden lisäksi muukin media oli ehtinyt julistaa kirjan jo useammankin vuoden parhaaksi esikoiseksi. Sitä kirja voi hyvinkin olla, mutta sen saattoi olla mahdoton vastata odotuksiini kaiken tuon jälkeen.
Ollikaisen tyyli toi mieleeni monia lempikirjailijoitani suomalaisen realismin mestareista armoitettuun unien ja luonnon kuvaajaan Eeva Tikkaan. Se on aivan upea saavutus esikoiskirjailijalta, mutta en osaa vielä päästää häntä suosikkini Tikan, Väinö Linnan tai vaikkapa Teuvo Pakkalan rinnalle. Kohtaukset kuvattiin makuuni välillä liian naturalistisesti ja symboliikka sekä kielikuvat olivat ajoittain hitusen kömpelöitä. Unien käyttö romaanissa on erityisen vaikea laji, mutta kyllä Ollikainen siitä ihan kiitettävästi selviää.
Kaiken kaikkiaan ei voi kuin hämmästellä, miten joku voi kirjoittaa tällaista kauniin niukkaa proosaa ja luoda harvoilla sivuillaan täysin uskottavan historiallisen maiseman henkilöhahmoineen. Kiitän myös aihevalintaa. Nälkävuodet ovat minulle talous- ja sosiaalihistoriaa opiskelleena tuttu ilmiö, mutta jostakin syystä ne eivät kuulu suomalaiseen yleistietoon eikä niistä ole juuri kaunokirjallisuutta kynäilty. Toivon, että Ollikainen jatkaa valitsemallaan hienolla tiellä, ja olen vakuuttunut, että niin tehdessään hän on tulevaisuudessa kotimaisen kirjallisuuden vakiintunut kärkinimi.
"Veneen kylki on antanut periksi, se ei selvinnyt talven yli, laudat eivät kestäneet lumen painoa. Telkkä syöksyy lentoon pesäkolostaan yli hajonneen veneen, siiveniskujen säksätys leviää pitkin järvenselkää, kunnes tuuli sekoittaa kaikki äänet hiljaisuudeksi. Sen rikkoo vasta yksinäisen kuikan soidinhuuto."
Luin kirjan osana Kotimaisen kirjallisuuden aarrejahtia.
Nälkävuodesta ovat kirjoittaneet myös ainakin Jaana, Amma, Booksy, Jossu, Minna ja Morre.
Koitan ryhdistäytyä ja perehtyä Eeva Tikan teoksiin nyt! Suosituksia saa antaa :)
VastaaPoistaOikein! Minä olen pitänyt eniten Tikan vanhemmasta tuotannosta. Romaaneista esim. Punainen härkä, Hiljainen kesä ja Jyrkänparras ovat jääneet voimakkaasti mieleen. Myös viime vuonna uudelleenlukemani ja tänne blogiinkin tuomani Aurinkoratsastus. Jos pitää novelleista, esim. kokoelmat Alumiinikihlat ja Kuningaskalastaja ovat hienoja. Ja monet muut. Tikka on vain niin uskomattoman hyvä.
PoistaKiitos linkityksestä, Karoliina. Hienosti kuvasit lukukokemusta. Mutta.... Mmm... Pakko vähän vängätä vastaan. Minulle tämä ei menisi 1800-luvun lopun pienoisromaanista; kieli on aivan liian modernia ja estetiikaltaan erilaista. (Olen nyt kauhean asiantunteva, tietenkin, kun yhden aihetta käsittelevän aikalaisromaanin luin!) :-)
VastaaPoistaMutta hienosti Ollikainen toi nykylukijan ulottuvilla aivan erilaisen ajan. Eikä kauhealla mässäillä... se vain on. Siinä suhteessa Nälkävuosi on täysin katu-uskottava. Kirjailijalta fiksu valinta. Huomaan toivovani, että hän jatkossakin valitsisi yhtä kiinnostavia aiheita!
Ole hyvä, mutta piti taas muistin perusteella hakea erikseen arviosi. Ne eivät tule minulla näkyviin Googlen kautta (siis muutamalla ekalla sivulla ainakaan), mutta se johtunee siitä, että haen aina sekä kirjalijan että kirjan nimellä ja sinun otsikoissasi taitaa olla aina vain kirjan nimi.
PoistaVänkää vain, sehän on vänkää, eh-heh. :) Saatat olla hyvinkin oikeassa. Ajattelin tuota asiaa vasta lukemisen jälkeen, mutta sellainen mieli- ja muistikuva minulle jäi, että kirja oli hyvin paljossa uskollinen 1800-luvun ns. esikuvilleen. Ei siellä (onneksi) mitään räikeitä vanhanaikaisuuksia ollut, mutta ei myöskään ajankuvaan sopimatonta modernia kieltä, minun mielestäni/muistini mukaan.
Fiksu ja katu-uskottava, totta. Ja nyt kun luin muitakin arvioita, kiinnitin erityisesti huomiota siihen, kuinka raikasta on esikoiskirjailjalta kirjoittaa jotakin ihan muuta kuin avainromaani tai muuta "itsestäänselvää" omasta elämästään. Aika jännittävää nähdä, pitäytyykö Ollikainen jatkossakin historiallisissa aiheissa vai olivatko tässä teemat tärkeämpiä kuin tarinan sijoittaminen menneeseen?
Hih, jännä nähdä tosiaan... historialliset aiheet kyllä kelpaisivat! :-)
PoistaMinä luin tämän juuri loppuun ja olen kyllä tosi vaikuttunut! Aihe on minulle aivan uusi ja tuntematon, mutta todella onnistunut ja mielenkiintoinen. Kirja on esineenäkin minusta karuudessaan upea. Palailen asiaan omassa blogissani huomenissa ;).
VastaaPoistaKiva kuulla, Sanna! Tulen lukemaan mietteitäsi sitten pian. :)
Poista