TBR100-listani
Lukuaikaa on vuoden 2017 maaliskuun loppuun saakka, ja silloin teen välitilinpäätöksen, jos blogi on yhä olemassa.
- Susan Abulhawa: Jeninin aamut (koska haluan lukea kehutun romaanin Israelin ja Palestiinan konfliktista)
- Isabel Allende: Henkien talo (koska kirja on jo eräänlainen latinalaisamerikkalaisen maagisen realismin klassikko, ja koska pidin elokuvasta sekä Allenden romaanistaSydämeni Inés) OH (= löytyy omasta hyllystä)
- Claes Andersson: Jokainen sydämeni lyönti (koska tämä muistelma on saanut useita bloggaajia hurmioon ja koska Andersson on viehättävän oloinen ihminen)
- Hellevi Arjava: Swanin tytöt (koska suomalaisten kulttuurisukujen historia sekä sisarussuhteet kiinnostavat) OH
Eeva-Kaarina Aronen: Maria Renforsin totuus (tai muu Arosen teos, koska Aronen kirjailijana kiinnostaa, enkä ole häntä vielä lukenut) OHPaul Auster: Sattumuksia Brooklynissa(koska tätä on kehuttu ja koska haluan pitää Austerista, mutta petyin New York -trilogiaan) OHMinna Canth: Salakari(koska pidän kovasti Canthista – olen lukenut ainakin Työmiehen vaimon ja Hannan, ehkä muitakin hänen teoksiaan – ja tämä kiinnostaa aiheeltaan) OH- Truman Capote: Breakfast at Tiffany’s (koska en ole lukenut vielä Capotea, koska tämä on klassikko ja elokuvana ihana) (tiedän, että kirja on erilainen kuin elokuva) OH
- Bo Carpelan: Lehtiä syksyn arkistosta (koska en ole vielä lukenut Carpelania ja koska tämä on yksiäänisen ylistetty teos, joka minulla on jo lainassa ystävältä)
- Raymond Carver: Oikopolkuja (koska Carver ”dirty realismin” edustajana kiinnostaa, ja koska kirjasta tehty elokuva on huippu)
- Michael Chabon: Wonder Boys (tai muu teos – suomennettuna löytyisivät Pittsburghin mysteerit sekä Kesämaa - koska Chabon kiinnostaa minua amerikanjuutalaisen kirjallisuuden ystävänä, koska Wonder Boys on elokuvana ihana ja koska Chabon on naimisissa Ayelet Waldmanin kanssa)
- Kate Chopin: Herääminen (koska kirja on tyylilajinsa ja teemojensa puolesta minulle ”must”, koska kirjaa on kehuttu blogeissa ja koska Merete Mazzarella käsitteli sitä kiehtovasti teoksessaan Uskottomuuden houkutus)
- Pat Conroy: Aaltojen soitto (tai muu teos, koska Vuorovetten prinssi oli yksi teini-ikäni suuria lukukokemuksia, koska haluaisin kokeilla, pidänkö Conroyn tyylistä yhä ja koska yleensä pidän etelävaltiolaisesta kirjallisuudesta)
- Michael Cunningham: Samaa sukua (koska Tunnit ja etenkin Illan tullen ovat suursuosikkejani – toisin kuin Säkenöivät päivät - ja koska tämä kuulostaa Cunninghamin teoksista seuraavaksi mielenkiintoisimmalta) OH
- Fjodor Dostojevski: Peluri (koska seuravaksi venäläisklassikoista haluaisin tutustua Dostojevskiin ja koska tätä kirjaa on suositeltu hyvänä tutustumisteoksena)
- Jennifer Egan: The Keep (koska tätä on kehuttu parissa blogissa kovasti ja koska ensimmäinen suomennettu Egan, Aika suuri hämäys, ilmestyy pian) OH
- Kerstin Ekman: Herran armo (tai Tapahtui veden äärellä, koska blogeissakin kehuttu Sudentalja-trilogia on kiinnostanut jo vuosia, mutta jälkimmäinen teos löytyisi omasta hyllystä) (OH)
- George Eliot: Middlemarch (koska lukisin mielelläni vaikka kaikki brittiläiset klassikot ja koska Virginia Woolf ylisti tätä mm. kutsumalla sitä ”yhdeksi harvoista englantilaisista romaaneista, jotka on kirjoitettu aikuisille”) OH
- Laura Esquivel: Pöytään ja vuoteeseen (koska tämä on kiinnostanut kauan niin kirjana kuin elokuvana ja koska en ole lukenut liikaa meksikolaista kirjallisuutta) OH
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby(koska olen halunnut lukea tämä klassikon jo pienen ikuisuuden ja koska kirjan kuvailema aikakausi kiinnostaa) OH- Gustave Flaubert: Rouva Bovary (taas yksi klassikko, jonka olen halunnut lukea kauan etenkin tyylilajinsa ja teemansa vuoksi)
- Richard Ford: Roihu (tai muu teos, koska Ford ”dirty realismin”edustajana kiinnostaa, enkä ole häntä vielä lukenut)
- E.M. Forster: Hotelli Firenzessä (tai Talo jalavan varjossa, koska nämä brittiklassikot sekä niiden elokuvaversiot kiinnostavat – jälkimmäinen kiinnostaisi ehkä enemmän, mutta ensin mainittu löytyisi omasta hyllystä) OH
- Marilyn French: Naistenhuone (koska tämä amerikkalainen feministiklassikko kiinnostaa kovasti) OH
- Claudie Gallay: Tyrskyt (koska tämä blogeissa ylistetty ranskalainen teos on alkanut viime aikoina kiinnostaa) OH
- John Galsworthy: Forsytein taru (koska tämä on jälleen yksi lukematon brittiklassikko, josta tehdystä tv-sarjasta pidin) OH
- Lisa Genova: Edelleen Alice (koska tämä ylistetty teos minun on pitänyt lukea jo kauan ja koska Genovan seuraavan romaanin suomennos ilmestyy kesällä) OH
- Graham Greene: Jutun loppu (koska en ole Greeneäkään vielä lukenut ja koska pidin tästä tehdystä elokuvasta)
- Xiaolu Guo: A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers (koska tämä kehuttu teos kiinnostaa teemoiltaan ja se on pitänyt lukea jo kauan) OH
- Joel Haahtela: Elena (ja kaikki muutkin Haahtelat, koska olen häneen rakastunut) (OH)
- Laura Honkasalo: Eropaperit (koska tämä kehuttu kotimainen on kiinnostanut jo kauan ja koska pidin Honkasalon sinällään varmasti hyvin erityylisestä Tyttökerhosta)
- Nick Hornby: The Complete Polysyllabic Spree (koska tätä on kehuttu blogeissa ja koska kirjan idea kiehtoo minua) OH
- Siri Hustvedt: Vapiseva nainen (koska olen lukenut kaikki muut suomennetut Hustvedtit, koska olen fani ja koska esim. migreeni kiinnostaa minua omakohtaisesti) OH
- John Irving: Leski vuoden verran (tai muu teos, koska en ole – uskomatonta kyllä – lukenut yhtään Irvingiä ja olisi korkea aika) (OH)
- Kazuo Ishiguro: Pitkän päivän ilta (koska Ishiguro kiinnostaa vain yhden luetun novellin perusteella ja koska etenkin tämän blogeissakin kehutun teoksen asetelmat kiinnostavat) OH
- Juha Itkonen: Kohti (tai muu teos, sillä olen lukenut Itkoselta vain Anna minun rakastaa enemmän ja haluaisin lukea lisää)
- Roy Jacobsen: Ihmelapset (koska kirja ja yleensäkin norjalainen kirjallisuus kiinnostaa ja koska tämä on odottanut lukuvuoroaan hyllyssäni jo vuoden) OH
- Olli Jalonen: Poikakirja (tai 14 solmua Greenwichiin, koska haluan lukea Jalosta ja koska ensiksi mainittu teos kiinnostaisi erityisesti aiheeltaan mutta jälkimmäinen löytyisi omasta hyllystä) (OH)
Henry James: Naisen muotokuva(koska tämä amerikkalaisklassikko kiinnostaisi – myös elokuvana)- Tove Jansson: Kesäkirja (koska tämä pitäisi ilman muuta jo olla luettuna)
- Maria Jotuni: Kun on tunteet (koska en ole ihan varma, olenko lukenut Jotunia) OH
- Pasi-Ilmari Jääskeläinen: Harjukaupungin salakäytävät (koska teos nauttii blogikulttisuosiota) OH
Katja Kallio: Karilla(koska Kallio on ihana ja koska tämä on ainoa hänen teoksensa, jota en ole vielä lukenut) OH- Daphne Kalotay: Bolsoin perhonen (koska tämä kiehtovalta kuulostava lukuromaani on ollut blogeissa pidetty) OH
- Anja Kauranen: Ihon aika (koska minun pitäisi lukea lisää Kaurasta/Snellmania ja koska tämä kehuttu teos on sisarteos Side-romaanille, josta pidin kovasti) OH
- Helmi Kekkonen: Valinta (koska haluaisin tutustua blogeissa kovasti ylistettyyn Kekkoseen)
- Nicole Krauss: Rakkauden historia (tai muu teos, koska Poplaarin Pekka on kehunut Kraussia, koska hänen amerikanjuutalaiset kirjansa kuulostavat kiehtovilta ja koska hän on naimisissa Jonathan Safran Foerin kanssa)
- Hanif Kureish: Esikaupunkien Buddha (koska tämä brittiläinen toisen polven maahanmuuttokulttiklassikko sietäisi lukea) OH
- Sirpa Kähkönen: Rautayöt (koska pidin kovasti Kähkösen Kuopio-sarjan ensimmäisestä osasta ja haluan jatkaa sarjaa)
- Heidi Köngäs: Luvattu (tai muu teos, koska useampi luottobloggaajani on Köngäksen kirjoja kovasti suositellut)
- Jhumpa Lahiri: Tuore maa (koska pidin kovasti kirjailijan aiemmasta Tämä siunattu koti -kokoelmasta ja haluan lukea tämänkin kehutun kirjan) OH
- Harper Lee: To Kill a Mockingbird (koska tämä on aiheensakin puolesta yksi amerikkalaisklassikoista, jotka eniten vetävät minua puoleensa)
- Doris Lessing: The Fifth Child (koska juuri tämä nobelisti-Lessingin teos kiinnostaa minua aiheensa puolesta) OH
Laura Lindstedt:Sakset (koska tämä aika ällöttävältäkin kuulostava Finlandia-ehdokkaana ollut esikoinen kiehtoo minua) OHIan McEwan: Lauantai (tai muu teos, koska haluan lukea kaikki McEwanit) (OH)- Sue Monk Kidd: The Secret Life of Bees (koska tämä rakastettu etelävaltiolaisromaani oli elokuvanakin suloinen) OH
- Toni Morrison: Minun kansani, minun rakkaani (koska haluan lukea lisää Morrisonia ja koska tämä kehuttu teos kuulostaa erityisen kiinnostavalta) OH
- Stefan Moster: Nelikätisen soiton mahdottomuus (koska tämä kuulostaa kiehtovalta ja koska muutama luottobloggaajani on tätä kehunut) OH
- Haruki Murakami: Norwegian Wood (koska olisi hyvä ollut lukenut Murakamia, mutta hänen absurdimmat romaaninsa eivät lähtökohtaisesti kiinnosta, ja koska tätä on kehuttu blogeissa paljon)
- Iris Murdoch: The Time of the Angels (tai muu teos, sillä haluaisin tutustua Murdcohiin, ja tuo romaani on hyllyssäni) (OH)
- Vladimir Nabokov: Lolita (tai Naurua pimeässä, koska klassikko on pitänyt lukea jo kauan ja koska Kirjainten virran Hanna kirjoitti jälkimmäisestä niin kiehtovasti)
- Håkan Nesser: Kim Novak ei uinut Genesaretin järvessä (koska tämä on kiinnostanut monilta elementeiltään jo vuosia ja koska muutama luottobloggaajanikin on tähän totaalisesti ihastunut) OH
- Arne Nevanlinna: Marie (koska Lumiomenan Katja pitää tästä niin paljon) OH
- David Nicholls: The Understudy (koska rakastin Sinä päivänä -romaania ja koska Poplaarin Pekka rohkaisi, että myös Nichollsin muut kirjat ovat hyviä) OH
- Audrey Niffenegger: Aikamatkustajan vaimo (koska tämä kehuttu romaani on kiinnostanut kauan)
- Markus Nummi: Karkkipäivä (koska kaikkien mielestä tämä Finlandia-ehdokas on aivan mahtava) OH
- Joyce Carol Oates: Kosto: rakkaustarina (tai muu teos, sillä en ole vielä lukenut Oatesia, mutta tämä teos kiinnostaisi aiheeltaan ja löytyisi omasta hyllystä) OH
- Sofi Oksanen: Puhdistus (koska en ole vieläkään tätä lukenut) OH
- L. Onerva: Mirdja (kiinnostava suomalaisklassikko, joka on yhä lukematta) OH
Per Petterson:Hevosvarkaat(tai Kirottu ajan katoava virta, koska norjalainen kirjallisuus kiinnostaa ja koska puoli blogimaailmaa on rakastunut Pettersoniin)- Sylvia Plath: Lasikellon alla (koska Plath on kiinnostanut jo kauan)
- Jayne Anne Phillips: Suojelus (tai muu teos, sillä en ole vielä lukenut Phillipsiä) OH
- Richard Powers: Laulut joita lauloimme (koska Powers kiinnostaa ja etenkin tämä järkäle) OH
- Annie Proulx: Lyhyt kantama (koska vielä Proulxkin on kiinnostava amerikkalainen nykykirjailija, jonka tuotantoa en vielä tunne) OH
- Riikka Pulkkinen: Totta (koska en ole lukenut vielä Pulkkista) OH
- Markku Pääskynen: Ellington (koska haluan lukea kaikki loistavat Pääskyset) OH
- Marilynne Robinson: Talonhaltijat (koska Robinson kiinnostaa ja häneltä eniten juuri tämä teos)
- Philip Roth: Everyman (koska Roth kiinnostaa) OH
Asko Sahlberg: Yhdyntä(tai Tammilehto, koska Sahlberg on kiinnostanut jo kauan ja jälkimmäinen teos löytyisi omasta hyllystä, mutta ensiksi mainittu on P.S. Rakastan kirjoja -Saran vastustamattomasti ylistämä) (OH)Marjane Satrapi: Pistoja(koska olen pitänyt kovasti Satrapin muistakin sarjakuvaromaaneista)- Lisa See: Shanghain tytöt (tai muu teos, koska See on kiinnostanut aiheidensa puolesta jo jonkin aikaa ja toivon löytäväni hänestä miellyttävän lukuromaanikirjailijan) OH
- Mary Anne Shaffer & Annie Barrows: Kirjallinen piiri perunankuoripaistoksen ystäville(koska tämä kehuttu ja erityisen suloiselta kuulostava romaani on ollut lukulistallani jo kauan) OH
- Kyung-Sook Shin: Please Look after Mother (koska Nenä kirjassa -Norkku tätä niin kehu ja koska tämä kuulostaa ihanalta) OH
Vivi-Ann Sjögren: Kissan kasvot ja Lassen kioski (tai muu teos, koska haluan ehdottomasti lukea tämän kiehtovan naisen muistelmia ja ajatuksia) OH- Zadie Smith: Kauneudesta (tai Nimikirjoitusmies, koska pidin kovasti aikoja sitten lukemastani White Teeth -romaanista, mutta koska Smithin muut kirjat ovat jostakin syystä silti yhä lukematta) OH
- John Steinbeck: Vihan hedelmät (koska olen kahlannut lähes koko Steinbeckin tuotannon läpi teini-ikäisenä ja parikymppisenä, mutta tämä hänen tunnetuimpiinsa kuuluva romaani on yhä lukematta) OH
- Elizabeth Strout: Olive Kitteridge (koska tätä on ulkomaisissa blogeissa niin kehuttu ja nyt vielä kuulin, että lempikirjailijani Melissa Bank suosittelee tätä myös)
- Henrik Tikkanen: Kulosaarentie 8 (tai muu teos, koska Märta Tikkasen kautta myös Henrik kiinnostaa, ja etenkin hänen ”osoitesarjansa”). (OH)
- Märta Tikkanen: Vuosisadan rakkaustarina (koska haluan lukea kaiken, mitä ihana Märta Tikkanen on kirjoittanut) OH
Linn Ullman: Armo(koska olen pitänyt paljon kahdesta muusta Ullmanin romaanista) OH- Jussi Valtonen: Siipien kantamat (koska kiinnostuin tästä jo vuosia sitten ja koska sittemmin ihan kaikki kirjabloggaajat ovat rakastuneet Valtoseen)
- Ayelet Waldman: Red Hook Road (koska tämä amerikanjuutalainen kirja on kiinnostanut minua jo pari vuotta, koska Waldman on aika räävitön Twitterissä ja koska hän on naimisissa Michael Chabonin kanssa)
- Helen Walsh: Englantilainen tragedia (koska tämä kuulosti etenkin Kirjanurkkauksen Zephyrin kehumana niin sopivalta kirjalta minulle) OH
- Herbjörg Wassmo: Lasillinen maitoa, kiitos (koska olen kiinnostunut Wassmosta, norjalaisesta kirjallisuudesta ja naiskaupasta, ja koska tämä on minulla jo äidiltäni lainassa)
- Evelyn Waugh: Mennyt maailma (koska tämä kehuttu brittiklassikko kiinnostaisi – myös tv-sarjana) OH
- Kjell Westö: Isän nimeen (tai muu teos, sillä olen pitänyt paljon kahdesta lukemastani Westöstä, mutta loput ovat silti jostakin syystä yhä lukematta) OH
- Edith Wharton: Viattomuuden aika (koska tämä elokuvanakin hieno amerikkalaisklassikko kiinnostaisi kovasti)
- Tobias Wolff: Tämän pojan elämä (koska Wolff on mainittu myös ”dirty realismin” edustajana)
- Virginia Woolf: Mrs Dalloway (koska olen kova Woolf-fani, vaikken ole lukenut häneltä yhtään kokonaista teosta, ja koska tämä sietäisi lukea jo Cunninghamin Tunnit-romaanin ansiosta) OH
- Richard Yates: The Easter Parade (tai muu teos, koska Revolutionary Road on upea kirja ja koska olen kuullut myös muiden Yatesin teosten olevan hyviä) OH
TBR -oma hylly, eli kaikki omat lukemattomat kirjat aikuisten proosasta ja asiaproosasta (ensisijaiset kursiivilla ja alleviivattuina, keskikasti kursiivilla ilman alleviivausta ja vähiten kiireellisiltä tuntuvat ilman merkintöjä)
- Kader Abdolah: Talo moskeijan vieressä
- Aravind Adiga: Valkoinen tiikeri
- Aravind Adiga: Viimeinen mies
- Juhani Aho: Tulivuori sammuessaan ja muita lastuja (luettu osin)
- Juhani Aho: Valikoima lastuja
- Riikka Ala-Harja: Maata meren alla
- Alaa Al-Aswani: Chicagolaisittain
- Alaa Al-Aswani: Yacoubian-talon tarinat
- Isabel Allende: Henkien talo
- Niccolò Ammaniti: Taivaan ja maan välillä
- Eeva-Kaarina Aronen: Hän joka näkee
- Eeva-Kaarina Aronen: Maria Renforsin totuus
- Kate Atkinson: Ihmiskrokettia
- Paul Auster: Sattumuksia Brooklynissa
- Majgull Axelsson: Kuiskausten talo
- Majgull Axelsson: Kuparienkeli
- Nina Banerjee-Louhija: Merenjakaja
- Raphaële Billetdoux: Aamun sinessä mustat linnut
- Maeve Binchy: Illallistarinoita
- Maeve Binchy: Lasijärvi
- Maeve Binchy: Punapyökin varjossa
- Sarah Blake: The Postmistress (luettu osin)
- Louis Bromfield: Sateet tulivat
- Anita Brookner: Hyvää seuraa
- Anita Brookner: Katsokaa minua
- Anita Brookner: Päivät Pariisissa (luettu osin)
- Charles Bukowski: Kaupungin kaunein tyttö
- A.S. Byatt: Pieni musta kirja (luettu osin)
- Italo Calvino: Mr Palomar
- Jane Campion – Kate Pullinger: Piano
- Minna Canth: Salakari
- Truman Capote: Breakfast at Tiffany's
- Geoffrey Chaucer: Canterburyn tarinoita
- Michael Cunningham: Samaa sukua
- Marie Darrieussecq: Sikatotta
- Grégoire Delacourt: Onnen koukkuja
- Charles Dickens: Kolea talo (luettu osin)
- Charles Dickens: Pickwick-kerhon jälkeenjääneet paperit 1
- Charles Dickens: Pickwick-kerhon jälkeenjääneet paperit 2
- Vanessa Diffenbaugh: Kukkien kieli (luettu osin)
- Sergei Dovlatov: Matkalaukku
- Sergei Dovlatov: Meikäläiset (luettu osin)
- Jenny Downham: Ennen kuin kuolen
- Alan Drew: Vesipuutarhat
- Jennifer Egan: The Keep
- Kerstin Ekman: Tapahtui veden äärellä
- George Eliot: Middlemarch 1
- George Eliot: Middlemarch 2
- Jenny Erpenbeck: Kodin ikävä
- Laura Esquivel: Pöytään ja vuoteeseen
- Nicholas Evans: Hevoskuiskaaja
- Sebastian Faulks: Charlotte Gray
- F. Scott Fitzgerald: Kultahattu
- F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby
- Gillian Flynn: Gone Girl
- Richard Ford: Maan laulu
- E. M. Forster: Hotelli Firenzessä
- Marianne Fredriksson: Marian evankeliumi
- Marianne Fredriksson: Muuttolinnut
- Marilyn French: Naistenhuone
- Nell Freudenberger: Lucky Girls (luettu osin)
- Nell Freudenberger: The Dissident (luettu osin)
- Claudie Gallay: Rakkaus on saari
- Claudie Gallay: Tyrskyt
- John Galsworthy: Forsytein taru I
- John Galsworthy: Forsytein taru II
- Anna Gavalda: Kimpassa
- Anna Gavalda: Viiniä keittiössä
- Lisa Genova: Puolinainen
- Nadine Gordimer: Luonnonoikku
- Shilpi Somaya Gowda: Secret Daughter (luettu osin)
- Gerald Green: Polttouhrit
- Xiaolu Guo: A Concise Chinese-English Dictionary for Lovers
- David Gutterson: Lumi peittää setripuut
- Kristin Hannah: Paluu kesäsaarelle
- Pirjo Hassinen: Mansikoita marraskuussa
- Marko Hautala: Käärinliinat (luettu osin)
- Marko Hautala: Unikoira
- Ernest Hemingway: Kilimandsaron lumet
- Eve Hietamies: Yösyöttö
- Victoria Hislop: Saari
- Nick Hornby: Hornankattila
- Helvi Hämäläinen: Kadotettu puutarha
- John Irving: Kaikki isäni hotellit
- John Irving: Välisarjan avioliitto
- Emmi Itäranta: Teemestarin kirja
- Kazuo Ishiguro: Ole luonani aina
- Kazuo Ishiguro: Pitkän päivän ilta
- Kazuo Ishiguro: Yösoittoja (luettu osin)
- Roy Jacobsen: Ihmelapset
- Olli Jalonen: 14 solmua Greenwichiin
- Henry James: Naisen muotokuva
- Eeva Joenpelto: Tuomari Müller, hieno mies
- Maria Jotuni: Kun on tunteet & Tyttö ruusutarhassa
- Arvid Järnefelt: Greeta ja hänen Herransa
- Arvid Järnefelt: Minun Marttani
- Pasi Ilmari Jääskeläinen: Harjukaupungin salakäytävät (luettu osin)
- Pasi Ilmari Jääskeläinen: Taivaalta pudonnut eläintarha
- Katja Kallio: Karilla
- Daphne Kalotay: Bolsoin perhonen
- Alma Katsu: The Taker (luettu osin)
- Anja Kauranen: Ihon aika
- Anja Kauranen: Pelon maantiede
- Daniel Kehlmann: Maailman mittaajat
- Daniel Kehlmann: Maine (luettu osin)
- Geert Kimpen: Kabbalisti
- Jamaica Kincaid: Katoava paratiisi
- Elizabeth Kostova: Historiantutkija
- Li Kunwu & P. Ôtie: Minun Kiinani 1. Isän aika
- Li Kunwu & P. Ôtie: Minun Kiinani 2. Puolueen aika
- Hanif Kureishi: Esikaupunkien Buddha
- Sirpa Kähkönen: Neidonkenkä
- Heidi Köngäs: Jokin sinusta
- Heidi Köngäs: Vieras mies
- Selma Lagerlöf: Gösta Berlingin taru (luettu osin)
- Selma Lagerlöf: Jerusalem
- Jhumpa Lahiri: Tuore maa
- Leena Lander: Tummien perhosten koti
- Harper Lee: Kuin surmaisi satakielen
- Doris Lessing: Kesä ennen pimeää
- Billie Letts: Sydämeeni kodin teen
- Yiyun Li: Kultapoika, smaragdityttö
- Laura Lindstedt: Sakset
- Johannes Linnankoski: Laulu tulipunaisesta kukasta
- Ulla-Lena Lundberg: Marsipaanisotilas
- Rosamund Lupton: Sisar
- Andreï Makine: Ruhtinattaren rikos
- Sari Malkamäki: Jokin yhteinen maailma
- Rani Manicka: Jasmiinin tuoksu
- Annamari Marttinen: Mistä kevät alkaa
- Merete Mazzarella: Marraskuu
- Frank McCourt: Amerikan ihmemaassa (luettu osin)
- Ian McEwan: Atonement
- Ian McEwan: Lauantai
- Ian McEwan: Vieraan turva
- Terry McMillan: Haku päällä
- Sue Monk Kidd: The Secret Life of Bees
- Toni Morrison: Armolahja
- Toni Morrison: Minun kansani, minun rakkaani
- Toni Morrison: Paratiisi
- Helen Moster: Hylky
- Stefan Moster: Nelikätisen soiton mahdottomuus
- Alice Munro: Liian paljon onnea (luettu osin)
- Alice Munro: Sanansaattaja (luettu osin)
- Alice Munro: Viha, ystävyys, rakkaus (luettu osin)
- Haruki Murakami: Norwegian Wood
- Iris Murdoch: The Nice and the Good
- Iris Murdoch: The Time of the Angels
- Vladimir Nabokov: Lumooja
- V.S. Naipaul: Miguel-kadun väkeä
- Irène Némirovsky: Sunnuntai
- Arne Nevanlinna: Marie
- David Nicholls: The Understudy
- Matthew Norman: Domestic Violets
- Inka Nousiainen: Seitti
- Markus Nummi: Karkkipäivä
- Joyce Carol Oates: A Fair Maiden
- Aulikki Oksanen: Tykkimiehen syli
- Linda Olsson: Kaikki hyvä sinussa
- L. Onerva: Mirdja
- Janne Ora: Tähtien suojatti
- Teuvo Pakkala: Elsa
- Teuvo Pakkala: Pieni elämäntarina
- Katherine Pancol: Krokotiilin keltaiset silmät
- Jayne Anne Phillips: Mustat kuviot
- Jayne Anne Phillips: Suojelus
- Edgar Allan Poe: Korppi ja kultakuoriainen (luettu osin)
- Richard Powers: Laulut joita lauloimme
- E. Annie Proulx: Laivauutisia
- Annie Proulx: Lyhyt kantama
- Riikka Pulkkinen: Totta
- Markku Pääskynen: Ellington
- Raamattu (luettu osin)
- Regina Rask: Ei millään pahalla
- Regina Rask: Tänään kotona
- Iida Rauma: Katoamisten kirja
- Eeva Rohas: Keltaiset tyypit
- Philip Roth: Everyman
- Philip Roth: Tuohtumus
- Mikko Rimminen: Pussikaljaromaani
- Henrika Ringbom: Sonjan kertomus
- Asko Sahlberg: Tammilehto
- Pirkko Saisio: Vastavalo
- Cecilia Samartin: Kaunis sydän
- Lisa See: Pionin rakkaus
- Lisa See: Shanghain tytöt
- Elif Shafak: Rakkauden aikakirja
- Kamila Shamsie: Kartanpiirtäjä
- Carol Shields: Ellei
- Carol Shields: Kaiken keskellä Mary Swann
- Carol Shields: Kivipäiväkirjat
- Carol Shields: Tavallisia ihmeitä (luettu osin)
- Kyung-Sook Shin: Please Look After Mother
- Anu Silfverberg: He eivät olleet eläimiä
- Johanna Sinisalo: Enkelin verta
- Ali Smith: Satunnainen
- Zadie Smith: Kauneudesta
- Zadie Smith: Nimikirjoitusmies
- Natasha Solomons: Mr. Rosenblum's List (luettu osin)
- Natasha Solomons: The Novel in the Viola (luettu osin)
- John Steinbeck: Vihan hedelmät
- Anne Swärd: Viimeiseen hengenvetoon
- Eeva Tikka: Haapaperhonen
- Eeva Tikka: Lohikäärmekylpy (luettu osin)
- Märta Tikkanen: Miestä ei voi raiskata
- Märta Tikkanen: Punahilkka
- Anton Tsehov: Tarpeettomia ihmisiä
- Anne Tyler: Aikaa sitten aikuisina
- Anne Tyler: Nooan kompassi
- Anne Tyler: Oikukas planeetta
- Anne Tyler: Pyhimys sattuman oikusta
- Anne Tyler: Päivällinen koti-ikävän ravintolassa
- Ljudmila Ulitskaja: Naisten valheet
- Linn Ullmann: Armo
- Célestine Vaite: Tahitin tyttäret
- Valhe & viettelys
- Tuula-Liina Varis: Pikku naisia (luettu osin)
- Johanna Venho: Syntysanat
- Lauri Viita: Moreeni
- Helen Walsh: Englantilainen tragedia
- Mika Waltari: Surun ja ilon kaupunki
- Mika Waltari: Suuri illusioni
- Satu Waltari: Kahvila Mabillon
- Herbjörg Wassmo: Lasi maitoa, kiitos
- Herbjörg Wassmo: Seitsemäs kohtaaminen
- Sarah Waters: Affinity
- Evelyn Waugh: Mennyt maailma
- Lauren Weisberger: The Devil Wears Prada
- Rebecca Wells: The Crowning Glory of Calla Lily Ponder
- Kjell Westö: Isän nimeen
- Kjell Westö: Älä käy yöhön yksin
- Stella Whitelaw: Collected Cat Stories (luettu osin)
- Oscar Wilde: Dorian Grayn muotokuva
- Sarah Winman: Kani nimeltä Jumala
- Virginia Woolf: Mrs Dalloway
- Virginia Woolf: To the Lighthouse
- Richard Yates: The Easter Parade
- Andre Agassi: Open
- Hellevi Arvaja: Swanin tytöt
- Paul Auster: Talvipäiväkirja
- Kuki Gallmann: Unelma Afrikasta (luettu osin)
- Michael Hicks: Anne Neville (luettu osin)
- Ted Hughes: Syntymäpäiväkirjeitä
- Joensuulaisäidin kirjeitä sadan vuoden takaa
- Aino Kallas: Päiväkirja
- Torgny Lindgren: Muistissa
- Merete Mazzarella: Fredrika Charlotta o.s. Tengström. Kansallisrunoilijan vaimo
- Merete Mazzarella: Först sålde de pianot
- Anaïs Nin: Päiväkirja 1944-1947
- Vivi-Ann Sjögren: Kasvokkain. Muistiinpanoja Beninistä
- Vivi-Ann Sjögren: Kissan kasvot ja Lassen kioski
- Vivi-Ann Sjögren: Pikku rouva pikku talossa
- Jari Tervo: Kallellaan
- Märta Tikkanen: Emma ja Uno
- Märta Tikkanen: Sofian oma kirja
- Umayya Abu-Hanna: Multikulti
- Lina Ben Mhenni: Tunisialainen tyttö
- Alice Echols: Uhoa ja unelmia
- Jonathan Franzen: How to Be Alone
- Siri Hustvedt: Vapiseva nainen (luettu osin)
- Caroline Koivisto: Kolmastoista askel
- Elina Lappalainen: Syötäväksi kasvatetut
- Eric Schlosser: Fast Food Nation
- Sam Wasson: Auringonnousu Manhattanilla
- Nick Hornby: The Complete Polysyllabic Spree
Peluri on tosiaan helppo ja mielenkiintoinen Dostojevski! Suosittelen myös Muistelmia kuolleesta talosta, sekin on tosi hyvä (eikä liian pitkä, heh :).
VastaaPoistaLyhyys on hyvä asia. ;) Kiitos vinkistä!
VastaaPoistaIhan ehdottomasti lisää listaasi ainakin yksi kirja Andrei Makinelta, jos et häntä ole vielä lukenut!
VastaaPoistaKiitos suosituksesta! Makinea on hyllyssäni yhden teoksen verran, joten suunnitteilla hänen lukemisensa on.
PoistaPS. Anteeksi myöhäinen reagointi kommenttiisi!
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.
VastaaPoistaKäsityöbloggaaja innostui tekemään oman listan ja kävi täältäkin hakemassa muutaman vinkin listalleen :) Kiitos!
VastaaPoista